Algemene Voorwaarden

Versie 11 maart 2025

Wettelijke informatie:

Identificatie : Virtual Fixer CommV, Commanditaire Vennootschap
Zetel : Osystraat 95, bus 1, 2060 Antwerpen
Ondernemingsnummer : 0800.398.963
RPR Antwerpen (afdeling Antwerpen)
BTW : BE0800.398.963
E-mail adres : go@sofieonline.be

Artikel 1. Algemeen en definities

VIRTUAL FIXER, een commanditaire vennootschap opgericht naar Belgisch recht, met zetel te Osystraat 95 bus 1, 2060 Antwerpen, ingeschreven in de Kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer 0800.398.963, rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar zaakvoerder Sofie Vranckx (hierna “Virtual Fixer” of “Sofie Online ” genoemd)

E-mailadres: go@sofieonline.be

1.2.   In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

(1) Algemene Voorwaarden: Huidige algemene voorwaarden
(2) Online Diensten: bestaande uit B2B cursussen, verkoop van templates, organisatie van live dagen, enz…
(3) Dienstverlener: Sofie Online of een aangestelde.
(4) Klant: Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst afsluit met de Dienstverlener en hierdoor de Algemene Voorwaarden aanvaardt
(5) Offerte(s): Een aanbieding of een offerte uitgaande van de Dienstverlener (via website, sociale media of e-mail)
(6) Overeenkomst: De overeenkomst tot dienstverlening tussen Dienstverlener en Klant na aanvaarding van de Offerte door de Klant
(7) Partijen: De Dienstverlener en de Klant samen
(8) Schriftelijk: de schriftelijke communicatie zoals e-mail of via een aangetekend schrijven waar nodig
(9) Website: sofieonline.be

Artikel 2. Aanvaarding van de algemene voorwaarden

2.1 Elke overeenkomst, van welke aard ook, tussen Sofie Online en de Klant wordt aan de hiernavolgende Algemene Voorwaarden onderworpen. Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk voorafgaandelijk en Schriftelijk werden overeengekomen.
De Offerte en de Algemene Voorwaarden alsook de finale Overeenkomst vormen steeds een ondeelbaar geheel en dienen samen te worden gelezen.

2.2 Het aankopen van een Online Dienst impliceert de integrale aanvaarding vanwege de Klant van deze Algemene Voorwaarden. De Klant doet daarbij uitdrukkelijk afstand van zijn/haar eigen algemene voorwaarden.

Artikel 3. Verbintenissen

3.1 Sofie Online is door de aard van de dienstverlening gehouden tot een middelen- of inspanningsverbintenis en zal naar best vermogen volgens de heersende normen van zorgvuldigheid en goed vakmanschap haar opdrachten vervullen of Diensten verlenen, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders werd overeengekomen.

3.2 Van de Klant wordt verwacht dat hij/zij Sofie Online stipt op de hoogte brengt en houdt van alle informatie die (redelijkerwijze) nuttig en nodig is bij de uitvoering van de Dienst.

3.3 Sofie Online mag haar Online Diensten ten aanzien van de Klant geheel of gedeeltelijk schorsen of zelfs de Overeenkomst beëindigen als de Klant zijn/haar betalingsverplichtingen, of enige andere wezenlijke verplichting (zoals het tijdig aanleveren van de vereiste informatie) of verplichtingen volgende uit de Algemene Voorwaarden niet nakomt.

Artikel 4. Dienstverlening door derden

4.1 Sofie Online kan bij het vervullen van de Online Diensten een beroep doen op de diensten van derden indien zij dat noodzakelijk of nuttig acht.

Artikel 5. Geldigheid Offertes

5.1 Offertes zijn enkel geldig en bindend binnen de tijdspanne zoals aangegeven op de Offerte of indien hierover niets werd bepaald, gedurende een termijn van 14 kalenderdagen volgend op de datum van de Offerte. Na afloop van deze termijn kan de Offerte niet meer door de Klant worden aanvaard. Offertes gelden enkel voor de Online Diensten uitdrukkelijk hierin opgenomen en zijn slechts geldig ten aanzien van de Klant tot wie ze zijn gericht.

5.2 Sofie Online doet steeds een aanbod via haar Website, via e-mail of via social media.

5.3 Om een bestelling te plaatsen kiest de Klant de Online Diensten die hij/zij wenst aan te kopen door op de Website te surfen, hij/zij vult de gevraagde gegevens in, controleert de juistheid van de bestelling en voert vervolgens de betaling uit.
De Klant aanvaardt dat hij/zij als enige verantwoordelijk is om de juistheid van zijn/haar bestelling na te gaan.

5.4 Nadat Sofie Online vanwege de bankinstelling bevestiging van de betaling heeft ontvangen, ontvangt de Klant onmiddellijk per e-mail een bevestiging en samenvatting van de bestelling. In deze samenvatting worden onder meer het bestelnummer, de aangekochte Online Diensten en hun prijs, de voorliggende Algemene Voorwaarden opgenomen.

5.5 Sofie Online maakt zich sterk om de Klant toegang te geven tot de aangekochte Online Dienst binnen de 48u na aankoop, tenzij uitdrukkelijk anders gecommuniceerd in de Offerte.

Artikel 6. Prijs- en betalingsvoorwaarden

6.1 Voor bepaalde Online Diensten biedt Sofie Online betalingsfaciliteiten aan zoals weergegeven op de Website. Indien de Klant gebruik wil maken van de aangeboden betalingsfaciliteiten dient de eerste schijf betaald te zijn alvorens Sofie Online toegang verleent tot het platform waarop de Online Diensten beschikbaar worden gesteld

6.2 Indien de Klant niet akkoord gaat met een factuur, dient hij/zij deze schriftelijk en met redenen omkleed te protesteren binnen een termijn van acht (8) kalenderdagen te rekenen vanaf ontvangst van de factuur.

Indien de Klant vragen heeft omtrent (een onderdeel van) de factuur of de factuur betwist, schort dit de betaling van de gehele factuur niet op.

6.3 Ingeval van laattijdige betaling of wanbetaling van de factuur binnen de gestelde termijn, worden alle openstaande facturen van rechtswege en zonder ingebrekestelling onmiddellijk opeisbaar en is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een interest verschuldigd conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties alsook een forfaitaire schadevergoeding van tien (10) % van het openstaande bedrag, met een minimum van vijftig (50) euro, onverminderd het recht van Sofie Online om een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijk geleden schade hoger ligt. Alle kosten voor het invorderen van een onbetaalde factuur zijn steeds ten laste van de Klant.

Daarenboven komen ook alle door Sofie Online toegestane kortingen, promoties of aanbiedingen onmiddellijk te vervallen indien de Klant zijn betalingsverplichting, niet of laattijdig nakomt.

6.4 Onverminderd hetgeen werd bepaald in huidig artikel 6 behoudt Sofie Online zich het recht voor om in geval van wanbetaling de toegang tot de Online Diensten tijdelijk op te schorten, tot algehele betaling door de Klant van de nog openstaande sommen.

6.5 Behoudens schriftelijke toestemming kunnen de bedragen die de Klant is verschuldigd op geen enkele wijze worden gecompenseerd met om het even welke bedragen waarop Klant aanspraak meent te kunnen maken tegenover Sofie Online.

Artikel 7. Duur en beëindiging van de overeenkomst

7.1 De Overeenkomst met betrekking tot de Online Diensten is eveneens van bepaalde duur, voor de duurtijd zoals opgenomen in de Offerte.

7.2 Indien één van beide Partijen wezenlijk tekortschiet in de nakoming van zijn/haar verplichtingen en na hier uitdrukkelijk en schriftelijk door de andere Partij op gewezen te zijn, deze verplichting niet binnen twintig (20) kalenderdagen alsnog nakomt, is de andere Partij gerechtigd de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen zonder rechterlijke tussenkomst en zonder enige vergoeding verschuldigd te zijn. Dit artikel is eveneens van toepassing indien het vertrouwen tussen partijen is geschonden en wel in die mate dat dit elke verdere samenwerking onmogelijk maakt, zodat er sprake is van een onherstelbare en definitieve vertrouwensbreuk.

7.3 Sofie Online behoudt zich het recht voor alle lopende Online Diensten op te schorten en van de Cliënt passende waarborgen te eisen indien er aanwijsbare gebeurtenissen zijn die het wederzijdse vertrouwen schaden en/of de uitvoering van Overeenkomst bemoeilijken en/of onmogelijk maken of indien de Klant niet voldoet aan zijn of haar betalingsverplichtingen.

Artikel 8. Werkwijze en Leveringstermijn

8.2 Overlegmomenten dienen steeds minstens twee (2) werkdagen op voorhand te worden verzet of geannuleerd.

8.3 Partijen stellen bij de aanvang een tijdlijn op, met daarin onder meer opgenomen de taken voor elk van de Partijen. Teneinde Sofie Online toe te laten de Diensten tijdig en correct op te leveren, verwacht Sofie Online een actieve medewerking van de Klant. Dit houdt onder meer in dat de Klant haar alle nuttige en noodzakelijke informatie tijdig overmaakt, zoals bepaald in de tijdlijn. Indien de niet-tijdige aanlevering van al dan niet foutieve informatie de oorzaak zou zijn van een niet correcte of niet tijdige oplevering door Sofie Online, dan kan Sofie Online daarvoor geenszins aansprakelijk worden gesteld door de Klant. Eventuele meerwerken of noodzakelijke aanpassingen ingevolge niet-correcte of niet-tijdige aanlevering van  informatie of feedback door de Klant, zijn uitsluitend ten laste van de Klant. Indien de uitvoering van de Diensten meer dan twee (2) weken vertraging oploopt door toedoen van de Klant – in welke vorm dan ook -, behoudt Sofie Online zich het recht voor om een forfaitaire vergoeding van 5% van de prijs als vermeld in de Offerte aan de Klant aan te rekenen. Bovendien zal Sofie Online de uitvoering van de Diensten pas opnieuw aanvatten nadat haar alle nuttige en noodzakelijke informatie conform de tijdlijn werd aangeleverd én van zodra de agenda van Sofie Online dit toelaat.

8.5 De overeengekomen leveringstermijn zoals weergegeven op de tijdlijn is steeds indicatief.

Sofie Online verbindt er zich toe eventuele moeilijkheden of vertragingen in de uitvoering van de Diensten steeds transparant te melden aan de Klant.

Deze overschrijding – door welke oorzaak dan ook – geeft geen recht op schadevergoeding of prijsvermindering en heeft niet de beëindiging van de Overeenkomst en de daaruit volgende verplichtingen tot gevolg.

8.6 Sofie Online heeft het recht een meerprijs aan te rekenen indien de Klant verzoekt om de levering uit te voeren binnen een kortere termijn dan de voorziene, aangekondigde of overeengekomen termijn.

8.7 Situaties van overmacht, zoals nader omschreven in artikel 9 van deze Algemene Voorwaarden,  verlengen in ieder geval de leveringstermijn.

8.8 Op Sofie Online rust een inspanningsverbintenis. Sofie Online kan in geen enkel geval verantwoordelijk worden gehouden voor het niet-behalen van het door de Klant gewenste of beoogde resultaat.

8.9 Indien( een deel van) de geleverde Diensten niet conform is met de Overeenkomst, dient de Klant dit binnen de acht (8) kalenderdagen schriftelijk per e-mail, verstuurd tegen ontvangstbewijs, aan Sofie Online te melden. De Klant dient in de communicatie zijn opmerkingen gedetailleerd te omschrijven, teneinde Sofie Online toe te laten de grieven van de Klant nader te onderzoeken.

In geval van betwisting moet door de Klant bewezen worden dat de afgeleverde Diensten niet conform de Overeenkomst en/of de Offerte werden opgeleverd.

8.10 Na het verstrijken van de hierboven vermelde termijn van acht (8) kalenderdagen worden de geleverde Diensten geacht als zijnde conform te zijn uitgevoerd aan de Overeenkomst en aan de eisen gesteld door de Klant.

De betaling van de factuur of de ingebruikname van de Diensten ontslaat Sofie Online van alle verantwoordelijkheid voor vergissingen, weglatingen en andere gebeurlijke tekortkomingen en geldt als stilzwijgende aanvaarding van de geleverde Diensten.

Artikel 9. Overmacht

9.1 In het geval dat een Partij getroffen wordt door een overmacht situatie, zal de getroffen partij de andere partij inlichten binnen een redelijke termijn (en met een maximum van vijf (5) werkdagen) na kennisname van de overmachtssituatie en het bewijs hiervoor leveren. De partij die zich beroept op overmacht kan niet contractueel of buitencontractueel aansprakelijk gesteld worden voor niet-nakoming van zijn verbintenissen voor de duur van de overmacht.

9.2 Onder overmacht wordt begrepen de situatie waarin de uitvoering van de Overeenkomst in hoofde van Sofie Online , al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van Sofie Online , zoals – doch niet beperkt tot – : brand, epidemie, elektrische-, informatica-, internet-, of telecommunicatiestoornissen, beslissingen of interventies van overheidswege, beslissingen of gewijzigde voorwaarden van derden, fouten of vertragingen te wijten aan derden, ziekte of werkonbekwaamheid van Sofie Vranckx. Sofie Online is niet verplicht om het ontoerekenbare en onvoorziene karakter van de omstandigheid die de overmacht uitmaakt te bewijzen.

9.3 De Klant blijft evenwel gehouden tot betaling van de reeds geleverde prestaties, de reeds gemaakte kosten, alsook de kosten welke redelijkerwijze niet meer kunnen worden geannuleerd, maar werden gemaakt door Sofie Online voorafgaand aan de overmachtsituatie.

9.4 Wanneer de overmacht slechts tijdelijk van aard is, zal Sofie Online alsnog trachten de Diensten te leveren vanaf dit redelijkerwijs weer mogelijk is. In ieder geval blijft de uitvoering van de Overeenkomst opgeschort voor de duur van de tijdelijke overmacht. Partijen zullen in dat geval alle redelijke inspanningen leveren om de gevolgen van de overmachtsituatie te beperken.

Als evenwel blijkt dat het blijvend onmogelijk is om de Online Diensten te voltooien of verder te zetten, zal de Overeenkomst in onderling overleg herzien of beëindigd worden.

Artikel 10. Geheimhouding

10.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens waarvan tijdens de uitvoering van de Online Diensten wordt kennisgenomen. De Partijen nemen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om de vertrouwelijkheid te borgen. Partijen zullen zonder toestemming van de andere Partij aan derden geen mededelingen doen over de aanpak, werkwijze of (de inhoud van) de Offerte en/of de Overeenkomst.

10.2 De Partijen zijn gehouden deze informatie op geen enkele wijze aan derden bekend te maken tenzij mits voorafgaand uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van de andere Partij of indien zij hiertoe wettelijk zijn verplicht.

Artikel 11. Intellectuele eigendomsrechten

11.1 Door een Online Dienst aan te kopen aanvaardt de Klant uitdrukkelijk dat alle inhoud, waaronder doch niet beperkt informatie uit de cursussen, webinars, één op één gesprekken, de gebruikte technieken, materiaal, schema’s, voorbeelden, modules, afbeeldingen en video’s (“Intellectuele Eigendom”) eigendom zijn van Sofie Online, of een door Sofie Online aangestelde derde, en deze beschermd zijn door de rechten van intellectuele eigendom. De Klant mag deze Intellectuele Eigendom dus niet verspreiden of zelf commercialiseren en dus verkopen.

11.2 De Klant ontvangt een persoonlijke en niet-overdraagbare gebruikslicentie om de inhoud van de Online Diensten te gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Dit enkel gedurende de duurtijd van de Overeenkomst.

11.3 Deze intellectuele eigendomsrechten omvatten, doch zijn niet beperkt tot het octrooi-, auteurs-, merken-, tekeningen- of modellenrecht en/of andere (intellectuele eigendomsrechten, zoals al dan niet octrooieerbare technische en/of commerciële knowhow, methoden en concepten.

Artikel 12. Aansprakelijkheid

12.1 Sofie Online is enkel aansprakelijk voor directe schade en kan nooit aansprakelijk zijn voor of gehouden zijn tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) reputatieschade, winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.

12.2 Sofie Online haar totale contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid voor directe schade zal steeds beperkt zijn tot (i) herstel in natura door het aanbrengen van verbeteringen of, (ii) het opnieuw presteren van de te leveren Online Diensten, of (iii) betaling van een schadevergoeding gelijk aan het bedrag van de laatste factuur waarop de Online Diensten die aanleiding hebben gegeven tot het schadeverwekkend feit betrekking hebben, naar keuze van Sofie Online .

12.3 Op Sofie Online rusten middelen- of inspanningsverplichtingen, doch onder geen enkel beding resultaatsverplichtingen.

12.4 Sofie Online kan niet aansprakelijk worden gesteld indien het door de Klant beoogde resultaat niet werd bereikt. Dit kan niet leiden tot het stopzetten van de Overeenkomst door de Klant, of het niet betalen van de factuur.

12.5 De adviezen gegeven in een online cursus, coaching traject (kortom tijdens het leveren van een Online Dienst) vervangt geen persoonlijke, financieel of medisch advies. De Klant is zelf aansprakelijk voor het al dan niet implementeren van de adviezen. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de Klant.

12.6 Ingeval Sofie Online een beroep doet op hulppersonen voor de nakoming van haar verbintenissen, is deze hulppersoon voor geen enkele schade aansprakelijk jegens de Klant. Onder ‘hulppersoon’ wordt begrepen, een natuurlijke persoon of rechtspersoon, die door Sofie Online wordt belast met de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de Online Diensten, waaronder freelancers, onderaannemers, zelfstandige medewerkers, werknemers. Noch de Klant, noch diens opdrachtgever, of enige partij die in de contractuele keten boven de opdrachtgever van de Klant staat, kan een buitencontractuele vordering instellen tegen (een hulppersoon van) een hulppersoon van Sofie Online voor schade veroorzaakt door een fout in de uitvoering van de Overeenkomst. Uitsluitend een contractuele vordering van de Klant tegen Sofie Online is desgevallend mogelijk voor dergelijke schade.

Artikel 13. Gegevensverwerking

13.1 Sofie Online is de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die zal gebeuren conform de bepalingen van de Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, gekend onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

13.2 In het kader van de professionele relatie zal Sofie Online bepaalde persoonsgegevens, zoals naam, professioneel mail-adres, professioneel telefoonnummer) van de Klant verzamelen en verwerken, voor zover deze informatie relevant is voor doeleinden waarvoor Sofie Online deze nodig heeft (hierna ‘Professionele Contactgegevens’).

13.3 Indien blijkt dat de verwerking van andere persoonsgegevens, naast de Professionele Contactgegevens, noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst, zullen Partijen er zich toe verbinden om een verwerkersovereenkomst op te stellen, conform de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, die zal worden gehecht als bijlage aan deze Overeenkomst.

13.4 De Klant aanvaardt uitdrukkelijk dat Sofie Online geen enkele verantwoordelijk draagt betreffende de privacyverklaringen van derde-partijen waarmee zij samenwerkt, en de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en algemeen privacywetgeving door deze partijen.

Artikel 14. Volledigheid en nietigheid

14.1 Deze Algemene Voorwaarden dienen samen te worden gelezen met de Offerte en de Overeenkomst en vormen de volledige overeenkomst tussen de Klant en Sofie Online . Zij vervangen elke vroegere bestaande overeenkomst en elk vorig mondeling of schriftelijk akkoord tussen partijen omtrent hetzelfde voorwerp.

14.2 Indien enige bepaling (of deel daarvan) van de Algemene Voorwaarden onafdwingbaar of strijdig met een wettelijke of reglementaire bepaling zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet beïnvloeden en evenmin de geldigheid en afdwingbaarheid van dat deel van de desbetreffende bepaling dat niet onafdwingbaar is of strijdig is met een wettelijke of reglementaire bepaling. In een dergelijk geval zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen om de onafdwingbare of strijdige bepaling te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

Artikel 15.  Overdraagbaarheid

15.1 Partijen kunnen hun rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden niet overdragen dan met de uitdrukkelijke voorafgaandelijke toestemming van de andere Partij.

Artikel 16. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

16.1 De Offerte, de bijhorende Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht. Elk geschil m.b.t. de totstandkoming, de interpretatie of de uitvoering van de overeenkomst en haar algemene voorwaarden alsook van de daaruit voortvloeiende factuur/facturen behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Antwerpen.