Meten is weten: Google Analytics UA vs GA4

HANDIGE TIPS EN INTERESSANTE INZICHTEN LEES JE HIER

Google Analytics is een tool van Google die metingen waarneemt en weergeeft van je website. Zo kan je zien hoeveel websitebezoekers je het gehad op een bepaald moment, hoeveel bezoekers er real time op je website zitten, of ze op mobile of desktop naar je site zijn gesurfd, vanop welk kanaal ze bij jou zijn terechtgekomen, welke pagina’s meest bezocht worden,…
Deze info is nuttig met het oog op advertenties die je gaat plaatsen of social media posts. En het is gewoon interessant om te weten welk deel van je site het beste werkt.

Tot voor kort was de “Google Analytics Universal property” standaard, maar nu hanteert Google dus een nieuwe property genaamd” GA4″. In deze blog worden de 4 belangrijkste aanpassingen kort uitgelicht.

1.

Gegevensverzameling & privacy

Privacy

  • Geen IP-adressen: De meest opvallende verandering in GA4 is dat IP-adressen niet langer worden verzameld of opgeslagen. In Universal Analytics kon je IP-adressen zien, tenzij je ze letterlijk zelf anoniem maakte. Dit is de eerste van vele wijzigingen die zijn aangebracht om gebruikersgegevens te beschermen.

  • Eenvoudiger gegevens verwijderen: beheerders kunnen gegevens van een gebruiker verwijderen op vraag van die gebruiker.

Gegevensverzameling

In 2012 toen Google Analytics Universal werd geïntroduceerd, gebruikten nog niet zoveel mensen smartphones als nu, waren er nog niet zoveel apps als nu en werd er nog niet zoveel geld uitgegeven aan e-commerce zoals nu. Eén van de eerste manieren waarop GA4 deze nieuwe user journey aanpakt, is door het gebruik van datastreams.

Datastreams zijn de bron die informatie verzamelen en naar je Google Analytics-property stuurt. In GA4 kan je meerdere gegevensstromen per property hebben. Dit betekent dat als je twee websites hebt, of als je zowel een website als een app hebt, je op één plek kan zien hoe je gebruikers omgaan met je properties (aantal page views, betrokkenheid,…).

2.

Gebruikers en sessies vs events

In Universal Analytics werden in bijna elk rapport gedragsstatistieken opgenomen, zoals bouncepercentage, pagina’s/sessie en gemiddelde sessieduur. Deze sessies waren gekoppeld aan gebruikersdata (user data) die werd verzameld vanuit cookies en browser-instellingen.

In het nieuwe Google Analytics 4 is dit datamodel vervangen door een ‘event-driven’ datamodel. Hiermee wordt interactie nu gemeten als een event, inclusief pageviews. Deze serie van events worden doorgemeten via parameters met extra informatie. Op die manier krijg je een eerlijker en vollediger beeld van de bezoekers aan je website.

De statistieken omvatten:

  • Betrokken sessies
  • Betrokkenheidspercentage
  • Betrokken sessies per gebruiker
  • Gemiddelde betrokkenheidstijd

Jep, geen bouncepercentage meer!

3.

Nieuwe indeling van rapporten

Zo goed als alle rapporten zijn anders in het nieuwe GA4. Deze nieuwe rapporten geven betere inzichten in de customer journey. Zo zijn er onder andere betrokkenheid- en retentie-rapporten toegevoegd om zo een beter inzicht te verkrijgen in wat bezoekers en klanten op de website doen. GA4 moet er voor zorgen dat marketeers een beter beeld krijgen van de bezoekers, ook cross-device en cross-channel.

Je kan GA4 volledig customizen naar je noden. Je kan niet alleen aangepaste rapporten maken in GA4 zoals je ook zou kunnen in UA, maar je kan die rapporten ook rechtstreeks aan je navigatie toevoegen.

4.

Automatisch meten

Een aantal events worden automatisch gemeten in GA4 zonder dat je extra tracking hoeft in te stellen in bijv Google Tag Manager. Waaronder:

  • Scrolls
  • Paginaweergaven
  • Video-engagement
  • Uitgaande klikken
  • Zoeken op de site
  • Bestand downloads

Super handig dus!

Wil je meer weten over GA4? Klik hier om de volledige uitleg van Google zelf te lezen.

Instructies: hoe kan je wisselen van Universal naar GA4?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *